Bismillah,

Sudah seminggu menyepikan diri.  Badan tak berapa sihat. Demam, batuk, selsema datang melanda... Redha.... Penghapus dosa-dosa kecil dan peringatan dari Dia agar menjaga kesihatan dengan lebih baik.

Minggu lepas aku ke Farmasi.  Tujuannya hendak beli ubat batuk yang tak ngantuk.  Tiba-tiba cik adik manis di kaunter meng'offer'... "Kak, tak nak ke check darah?  Hari ni check kolestrol, blood pressure dan diabetis, semua free".... Wah! peluang baik ni walaupun sebelum ni dah pergi check dengan Encik Doktor.  Seperti biasa, keputusan darah amat menakutkan.  Blood pressure, border line, kolestrol kategori tinggi dan alhamdulillah diabetis, paras baik.  Huhuhu.... Bermulalah kehidupan ini dengan penuh pantang larang dalam mengambil makanan.

According to the pharmacist dan seperti yang kita tahu, sakit jantung adalah pembunuh no. 1 dalam dunia pada hari ini.  Kolestrol yang tinggi dan tekanan darah yang tinggi boleh menyebabkan jantung kita terhenti berfungsi.  Paras kolestrol tinggi boleh menyebabkan banyak komplikasi seperti saluran darah ke jantung tersumbat, jantung tidak berfungsi dengan baik dan sebagainya.  Tekanan darah yang tinggi juga boleh menyebabkan stroke, masalah jantung dan seterusnya ke arah penyakit-penyakit lain.  Supplement yang paling baik untuk menurunkan kadar kolestrol dan darah tinggi adalah Oats dan minyak ikan Omega 3. 

Aku ni memang amat tak gemar makan oats tapi sekarang terpaksa makan untuk kesihatan yang lebih baik sebab aku tak nak teruskan makan ubat doktor.  Doktor sendiri beritahu risiko-risiko apabila kita mula makan ubat-ubatan ini.  Risikonya adalah seperti kerosakan buah pinggang dan jika kita berhenti makan ubat tanpa mendapat nasihat daripada pakar, tekanan darah dan tahap kolestrol akan menjadi lebih tinggi.  Jadi, sebelum aku mula makan ubat ni berterusan, adalah baiknya aku mula dengan control pemakanan seharian.  

Jom kita sama-sama jaga jantung kita!

Stay positive..... Stay happy..... Stay cool...... Assalamualaikum...