Bismillah

Bersawang sungguh blog ni.  PKP dah selesai namun masih mencari mood untuk memenuhkan blog.  Alhamdulillah, Allah swt memberi cetusan idea.

Setelah segalanya selesai dan kesihatan dah pulih, minda ligat berfikir ke mana arah tuju untuk meluangkan masa bersama insan-insan tersayang.  Tak perlu jauh, dekat pun jadi.

Tup!  Bonda suka durian!  Maka pulak ketika ini musim durian.  Lajulah jari-jemari yang ‘gebus’ ni menjelajahi laman sesawang.

Tu dia!  Cari punya cari, terjumpa ‘Dusun Durian Landak’ di Pekan Nanas, Pontian.  Mulalah scroll ke bawah, ke atas mencari info.  Tak puas hati, terus whatsapp nombor yang tertera.  Alhamdulillah, response yang cukup baik.  “Waze je kak.  Nanti sampailah,” jawab tuan tanah.

Keesokan paginya, kami meredah hujan menuju ke Pekan Nanas dengan hati yang cuak.  Macamana kalau hujan kat kebun?  Lecak ke nak masuk kebun?  Ada tempat berteduh ke?

Alhamdulillah, Allah mendengar doa kami.  Hujan berhenti sesampainya kami di Pekan Nanas.  Siapa yang guide?  Of coz lah ‘Mr Wazy’!

Sebelum sampai ke Kg Sawah, akan nampak 1 signboard kecil ‘Dusun Durian Landak’.  Perlu melalui kebun kelapa sawit dan 5 minit kemudian, barulah nampak rumah-rumah di kiri kanan jalan.  

Jangan risau!  Line internet maintain ada.  Kalau dikhuatiri line menghilangkan diri, signage DDL ada di setiap simpang.  Insya Allah tak sesat.  Kalau sesat juga, gunakan deria hidu 🤣.  Gurau pun tak boleh!

Suasana sangat nyaman.  Pokok-pokok di kiri kanan jalan.  Di bandar, mana ada pokok sebegini banyak!

15 minit memandu, sampailah kami ke DDL.  Kami pelanggan pertama tu!  Terkeseng-keseng pergi jenguk buah-buah durian yang beratur atas rak buah.  

“Abang nak makan sini ke?”

Alhamdulillah ada yang bertanya.  Of cozlah dik, makan sini.  Tak sanggup akak bau derian dalam kereta.

Dah pilih, duduklah di pondok-pondok yang disediakan.  Makanlah dengan gembiranya di bawah pokok-pokok nan tinggi dan redup.

Jom tengok gambar!



Pilih! Pilih!



Ni lah jawapan kepada nama

Dusun Durian Landak



Derian oh derian


Musang King


If ada yang berminat nak pegi, boleh la tengok-tengok page Dusun Durian Landak di Facebook.

Stay cool 😎